Modest Prats i Domingo

Castelló d’Empúries, 1936 – Girona, 2014

Filòleg i capellà

Estudià tretze anys al Seminari de Girona on, més endavant, fou professor, primer de literatura i després de teologia, i pioner en fer-hi aquestes classes en català.

Fou ordenat sacerdot el 8 de març de 1959, a l’església de Sant Martí del Seminari. El mateix any començà els seus estudis de Filosofia i Lletres a la Universitat de Barcelona que compaginà amb l’activitat eclesiàstica fins que es llicencià en filologia romànica el 1964. Un any abans se li proposà ser superior del Seminari Major, amb el Dr. Damià Estela de Rector, coincidint el seu mandat amb un període renovador que ell animà. Deixà el seu càrrec del Seminari Major per ampliar estudis teològics, primer a Roma, a la Pontifícia Universitat Lateranense (1966-67), i després a París, a la Facultat de Teologia de l’Institut Catòlic (1967-68).

A partir dels anys 70 la seva activitat va tenir un doble vessant. Per una banda el treball  pastoral com a sacerdot del Bisbat de Girona, fou rector de les parròquies de Santa Maria de Vista Alegre de Girona, de Medinyà i Vilafreser i, darrerament, de la de Santa Susanna del barri del Mercadal de Girona. L’any 1995 participà activament en el Concili Provincial Tarraconense.

Per l’altra, la seva activitat l’intel·lectual a través de la docència i la investigació. Fou professor en diversos centres docents eclesiàstics i al Col·legi Universitari de Girona, primer, i fins al 2002 professor de diverses assignatures de Filologia Catalana a la Universitat de Girona. Dins l’àmbit universitari també tingué també càrrecs de gestió: com el de director de la delegació a Girona de l’Institut de Ciències de l’Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona.

Fou el primer delegat dels Serveis Territorials de Girona del Departament de Cultura de la Generalitat.

Fou membre de l’Associació Internacional de Llengua i Literatura Catalanes, va participar en els Col·loquis Internacionals sobre llengua i literatura catalanes.  I des del 2005 també fou membre numerari de l’Institut d’Estudis Catalans.

La dimensió pública de l’actuació de Modest Prats no es va limitar a l’àmbit de l’església gironina i de la universitat, essent membre actiu del seu naixement i consolidació, sinó que cal destacar també el seu treball i compromís en el món cultural i cívic català des de Girona, i també, com a creador d’opinió des de diferents mitjans de comunicació.

Informació extreta d’Una biografia de Modest Prats de Salomó Marqués.

Foto de Jordi Solé extreta de El Punt

En record de Modest Prats

Us oferim un recull d’articles, notícies i recursos al voltant de la seva persona i obra: