Salvador Ferrer C. Maura

Salvador Ferrer C. Maura

Girona, 1902-1985

Mestre, escriptor i guionista

Va estudiar al Grup Escolar i a l’Escola Normal de Girona. Acabats els estudis de batxillerat a Girona, va ingressar a l’Escola d’Estudis Superiors del Magisteri, a Madrid, on va obtenir el títol de professor normal de Lletres i Pedagogia. Durant tres anys consecutius va ser mestre i director de les colònies escolars organitzades per l’Ajuntament de Girona. Va ser inspector de Primer Ensenyament a Sòria, Lleó, Guadalajara i Salamanca. A Lleó va dirigir l’emissora local i va presidir l’Ateneu i l’Associació de Premsa. Pensionat per la Junta per a l’ampliació d’estudis, va completar la seva formació a França, Bèlgica i Suïssa, va visitar les organitzacions escolars més importants de París, Brussel·les i Ginebra, i va fer estudis de psicologia i organització escolar.

Reintegrat a la Inspecció, va figurar en les plantilles de Guadalajara i Salamanca. Posteriorment va ser destinat en comissió de serveis complementaris del Ministeri d’Educació i Ciència com a inspector del Departament d’Escoles-Llar i de transport escolar.

Ha dut a terme una intensa tasca de divulgació de temes educatius, i ha pronunciat conferències a Brussel·les, L’Haia, Amsterdam, Madrid i diferents centres culturals i pedagògics de capitals espanyoles.

El seu treball Una institución docente española: La Escuela de Estudios Superiores del Magisterio (1909-1932), publicat a Madrid el 1973, continua sent un referent en la història de l’educació espanyola.

També va destacar com a escriptor, especialment com a dramaturg, i és autor d’una dotzena d’obres de teatre (una d’elles, El Condestable, va guanyar el 1965 el Premi Lope de Vega atorgat per l’Ajuntament de Madrid), a més de novel·les i altres publicacions. Va ser també guionista d’espais relacionats amb el món de l’escena molt populars a la primera època de TVE (Teatro ApoloTeatro RealTeatro de la Zarzuela i Telesainete). Fou també president del Círculo Catalán de Madrid.